TEMATYKA ZAJĘĆ NA GRUDZIEŃ:
I: TYDZIEŃ ŚLĄSKI
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
korzystanie z toalety;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
próby określania przyczyn swoich stanów emocjonalnych.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
mówienie o swoich potrzebach;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
powtarzanie krótkich rymowanek;
stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
liczenie palców, przedmiotów itp.;
używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
II: ZIMA CORAZ BLIŻEJ
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
korzystanie z toalety;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się swoimi przeżyciami;
próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
próby określania przyczyn swoich stanów emocjonalnych.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
uważne słuchanie rozmówcy;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
powtarzanie krótkich rymowanek;
stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
dostrzeganie otaczającego nas piękna;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
liczenie palców, przedmiotów itp.;
obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
III: MAGIA ŚWIĄT
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
korzystanie z toalety;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się swoimi przeżyciami;
wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
uważne słuchanie rozmówcy;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
powtarzanie krótkich rymowanek;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
liczenie palców, przedmiotów itp.;
używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
TEMATYKA ZAJĘĆ NA LISTOPAD:
TYDZIEŃ I: A deszcz pada i pada
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
podejmowanie prób wspólnych zabaw;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić;
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
uważne słuchanie rozmówcy;
stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
liczenie palców, przedmiotów itp.;
obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
TYDZIEŃ II: Co powinienem wiedzieć o Polsce?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
zakładanie ubrań, butów;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej;
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
nazywanie wybranych części ciała;
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością;
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
powtarzanie krótkich rymowanek;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
liczenie palców, przedmiotów itp.;
poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
TYDZIEŃ III: Zdrowie naszym skarbem
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
zakładanie ubrań, butów;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej;
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
nazywanie wybranych części ciała;
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, składanie w jedno miejsce ubrań podczas przygotowań do leżakowania, korzystanie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków, (ograniczanie napojów gazowanych).
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
uważne słuchanie rozmówcy;
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
powtarzanie krótkich rymowanek;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka:
nauka prostych piosenek fragmentami metoda ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Poznawcza aktywność dziecka:
podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
liczenie palców, przedmiotów itp.
używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
TYDZIEŃ IV: Co ułatwia nam prace w domu?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
korzystanie z toalety;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
mówienie o swoich potrzebach;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
powtarzanie krótkich rymowanek;
sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
liczenie palców, przedmiotów itp.
TEMATYKA NA PAŹDZIERNIK:
TYDZIEŃ I: JESIEŃ W SADZIE, JESIEŃ W OGRODZIE
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
zakładanie ubrań, butów;
odkładanie prac na półki indywidualne;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
składanie ubrań przed leżakowaniem;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków (ograniczenie spożycia napojów gazowanych);
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
próby określania swoich stanów emocjonalnych;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
powtarzanie krótkich rymowanek;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
liczenie palców, przedmiotów itp.;
obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku;
zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.
-TYDZIEŃ II: ZWIERZĘTA JESIENIĄ
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
próby określania swoich stanów emocjonalnych;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
podejmowanie prób wspólnych zabaw.
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić;
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
uważne słuchanie rozmówcy;
stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
liczenie palców, przedmiotów itp.;
budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeż, wiewiórka, bocian), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają).
TYDZIEŃ III: MOJA RODZINA I MÓJ DOM
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
zakładanie ubrań, butów;
korzystanie z toalety;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg).
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
próby określania swoich stanów emocjonalnych;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
podejmowanie prób wspólnych zabaw.
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak ma na imię tata;
nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś);
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
uważne słuchanie rozmówcy;
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie;
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
liczenie palców, przedmiotów itp.;
obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
TYDZIEŃ IV: DOMOWI ULUBIEŃCY
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
zakładanie ubrań, butów;
spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
odkładanie prac na półki indywidualne;
udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej;
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
nazywanie wybranych części ciała;
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
uczestniczenie we wspólnych zabawach;
dzielenie się swoimi przeżyciami;
doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich) wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi;
odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
wypowiadanie się prostymi zdaniami;
powtarzanie krótkich rymowanek;
rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy;
słownictwo w języku obcym: dzień dobry, do widzenia.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
liczenie palców, przedmiotów itp.
TEMATYKA ZAJĘĆ NA WRZESIEŃ:
W przedszkolu
Oto ja
Moja droga do przedszkola
Jesień w parku, jesień w lesie
Wrzesień, tydzień 1
Krąg tematyczny (temat tygodnia): W przedszkolu
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nazywanie wybranych części ciała;
• nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• nazywanie wybranych części ciała;
• dostrzeganie podstawowych różnic między dziewczynkami i chłopcami oraz kobietami i mężczyznami;
• rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podawanie swojego imienia i nazwiska;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wprowadzenie graficznych znaków umownych, np. znaczków w szatni, oznakowania półek indywidualnych.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach rozwijających;
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
• liczenie palców, przedmiotów itp.
• budowanie danego szeregu w toku praktycznego działania.
Wrzesień, tydzień 2
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Oto ja
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
• zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nazywanie wybranych części ciała;
• nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• nazywanie wybranych części ciała;
• rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podawanie swojego imienia i nazwiska;
• określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wprowadzenie graficznych znaków umownych, np. znaczków w szatni, oznakowania półek indywidualnych.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach rozwijających;
• umiejętność poznawania samego siebie;
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
• uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych) wskazywanie wymienionych części ciała;
• nazywanie danych części ciała;
• pokazywanie wymienionych części ciała u partnera;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• liczenie palców, przedmiotów itp.
Wrzesień, tydzień 3
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Moja droga do przedszkola
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
• składanie ubrań przed leżakowaniem;
• odkładanie prac na półki indywidualne;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie koordynacji ruchowej.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• podawanie swojego imienia i nazwiska;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
• powtarzanie krótkich rymowanek;
• rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• nazywanie barw podstawowych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych) wskazywanie wymienionych części ciała;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
• uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
• liczenie palców, przedmiotów itp.;
• składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru − poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej.
Wrzesień, tydzień 4
Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jesień w parku, w lesie
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• wskazywanie części ciała i ich nazywanie;
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• odkładanie prac na półki indywidualne;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nazywanie wybranych części ciała;
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• nazywanie wybranych części ciała;
• rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała;
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: nieostrożne korzystanie z urządzeń znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć;
• współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
• słuchanie różnych odgłosów przyrody, rozpoznawanie ich;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• powtarzanie krótkich rymowanek;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
• uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
• uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
• porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi;
• liczenie palców, przedmiotów itp.;
• obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
• oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
• zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody;
• obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
• składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru.