Grupa średniaki- Tematyka zajęć

TEMATYKA ZAJĘĆ NA WRZESIEŃ:

I. NASZA GRUPA

TREŚCI PROGRAMOWE:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

Aktywność poznawcza:

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika

  • liczenie palców, przedmiotów itp.

II. EMOCJE I UCZUCIA

 

Treści programowe:

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

 

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • wskazywanie odpowiednich obrazków przedstawiających różne stany emocjonalne na kostce pantomimicznej,

  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),

  • doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich)wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

Aktywność poznawcza

 

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,

  • dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.

III. JESIENNE INSPIRACJE

 

Treści programowe:

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

 

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

  • poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego,

 

Aktywność poznawcza

 

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,

  • dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

III. BABIE LATO

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,

  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków,

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,

  • dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

 

 

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach