Grupa średniaki- Tematyka zajęć

TEMATYKA NA LISTOPAD:

TYDZIEŃ I: Jaka to melodia?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • nabywanie nawyku dbania o książki, szanowania ich,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,

  • słuchanie po polsku bajek, baśni i legend innych narodów.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

 

TYDZIEŃ II- SPOTKANIE Z NAUKĄ

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

  • Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów,

  • słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością,

  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

  • poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.

TYDZIEŃ III- Wszyscy jesteśmy tacy sami

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • oglądanie siebie w lustrze,

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie,

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nazywanie wybranych części ciała,

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • nazywanie wybranych części ciała,

  • dostrzeganie podstawowych różnic między dziewczynkami i chłopcami oraz kobietami i mężczyznami,

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków,

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze,

  • wskazywanie wymienionych części ciała,

  • nazywanie danych części ciała,

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

     

  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami

     

TYDZIEŃ IV-Nasze inspiracje

 

Treści programowe:

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

 

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

Aktywność poznawcza

 

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

 

TEMATYKA NA PAŹDZIERNIK:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  •  Rozwijanie sprawności manualnej.
  •  Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.
  •  Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
  •  Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  •  Rozwijanie percepcji słuchowej.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  •  Wzbogacanie wiedzy o emocjach.
  •  Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i odczytywania uczuć zarówno swoich, jak i innych osób.
  •  Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt.
  •  Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i zapoznanie z ich potrzebami.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

  •  Kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo podczas zabaw na świeżym powietrzu.
  •  Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy.
  •  Rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie.
  •  Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie.
  •  Kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

  •  Rozbudzanie zainteresowań przyrodą.
  •  Wzbogacanie wiedzy na temat darów jesieni i życia zwierząt jesienią.
  •  Wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowej opieki nad zwierzętami.
  •  Wzbogacanie wiedzy na temat zdrowia.
  •  Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.
  •  Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
  •  Wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć matematycznych.
  •  Rozwijanie umiejętności liczenia.
  •  Kształtowanie umiejętności segregowania ze względu na wielkość.
  •  Kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
  •  Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
  •  Kształtowanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami.
  •  Kształtowanie umiejętności odróżniania zdań prawdziwych od zdań fałszywych.
  •  Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.
  •  Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z obrazkiem.

I. REALIZACJA PROJEKTU DYDAKTYCZNEGO "RAZEM LEPIEJ"

II. KODY JESIENI

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

· Rozwijanie sprawności manualnej.

 

· Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.

· Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.

· Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

· Rozwijanie percepcji słuchowej.

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

· Wzbogacanie wiedzy o emocjach.

 

· Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i odczytywania uczuć zarówno swoich, jak i innych osób.

· Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt.

· Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i zapoznanie z ich potrzebami.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

 

· Kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo podczas zabaw na świeżym powietrzu.

· Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy.

· Rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie.

· Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie.

· Kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

 

· Rozbudzanie zainteresowań przyrodą.

· Wzbogacanie wiedzy na temat darów jesieni i życia zwierząt jesienią.

· Wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowej opieki nad zwierzętami.

· Wzbogacanie wiedzy na temat zdrowia.

· Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.

· Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.

· Wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć matematycznych.

· Rozwijanie umiejętności liczenia.

 

· Kształtowanie umiejętności segregowania ze względu na wielkość.

· Kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.

· Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.

· Kształtowanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami.

· Kształtowanie umiejętności odróżniania zdań prawdziwych od zdań fałszywych.

· Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.

· Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z obrazkiem.

III. W KRAINIE ZDROWIA

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
  • wskazywanie części ciała i ich nazywanie,

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nazywanie wybranych części ciała,
  • nabywanie koordynacji ruchowej
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków, (ograniczenie napojów gazowanych),

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić,
  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów,
  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
  • powtarzanie krótkich rymowanek,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
  • podporządkowywanie się dorosłym dbającym o higienę zmysłów dziecka (np. kontroli wzroku, słuchu, ściszanie głosu na prośbę osoby dorosłej),
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,

IV. WŚRÓD ZWIERZĄT

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
  • poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: zbliżanie się do nieznanych zwierząt, zwłaszcza psów,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

Językowa aktywność dziecka:

  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
  • powtarzanie krótkich rymowanek,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
  • dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
  • liczenie palców, przedmiotów itp.,
  • poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wychodzenia na spacer,

naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich głosów.

V. W KRAINIE EMOCJI I UCZUĆ

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nazywanie wybranych części ciała,
  • nabywanie koordynacji ruchowej
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie,
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,
  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
  • powtarzanie krótkich rymowanek,
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
  • podporządkowywanie się dorosłym dbającym o higienę zmysłów dziecka (np. kontroli wzroku, słuchu, ściszanie głosu na prośbę osoby dorosłej,
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
  • uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko.
  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

liczenie palców, przedmiotów itp.

TEMATYKA NA PAŹDZIERNIK I CELE:

 

Cele ogólne (październik):

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

  • Rozwijanie sprawności manualnej.

 

  • Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.

  • Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.

  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

  • Rozwijanie percepcji słuchowej.

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

  • Wzbogacanie wiedzy o emocjach.

 

  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i odczytywania uczuć zarówno swoich, jak i innych osób.

  • Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt.

  • Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i zapoznanie z ich potrzebami.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

 

  • Kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo podczas zabaw na świeżym powietrzu.

  • Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy.

  • Rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie.

  • Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie.

  • Kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

 

  • Rozbudzanie zainteresowań przyrodą.

  • Wzbogacanie wiedzy na temat darów jesieni i życia zwierząt jesienią.

  • Wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowej opieki nad zwierzętami.

  • Wzbogacanie wiedzy na temat zdrowia.

  • Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.

  • Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.

  • Wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć matematycznych.

  • Rozwijanie umiejętności liczenia.

  • Kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.

  • Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.

  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami.

  • Kształtowanie umiejętności odróżniania zdań prawdziwych od zdań fałszywych.

  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.

  • Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z obrazkiem

     

  • Kształtowanie umiejętności segregowania ze względu na wielkość.

 

 

 

TEMATYKA ZAJĘĆ NA WRZESIEŃ:

I. NASZA GRUPA

TREŚCI PROGRAMOWE:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

Aktywność poznawcza:

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika

  • liczenie palców, przedmiotów itp.

II. EMOCJE I UCZUCIA

 

Treści programowe:

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

 

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • wskazywanie odpowiednich obrazków przedstawiających różne stany emocjonalne na kostce pantomimicznej,

  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),

  • doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich)wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

 

Aktywność poznawcza

 

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,

  • dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.

III. JESIENNE INSPIRACJE

 

Treści programowe:

 

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

 

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

 

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

 

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

 

Społeczny obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

 

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

 

Społeczna aktywność dziecka:

 

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

 

Językowa aktywność dziecka:

 

  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.

 

Artystyczna aktywność dziecka:

 

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

  • poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego,

 

Aktywność poznawcza

 

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,

  • dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

III. BABIE LATO

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);

  • nabywanie koordynacji ruchowej

  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

  • nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,

  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,

  • podejmowanie prób wspólnych zabaw,

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach,

  • odpowiadanie na pytania,

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • określanie tego, co dziecko lubi robić.

Językowa aktywność dziecka:

  • maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,

  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,

  • powtarzanie krótkich rymowanek,

  • wypowiadanie się prostymi zdaniami,

  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,

  • wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków,

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,

  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,

  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,

  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

  • uczestniczenie w zabawach naśladowczych,

  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,

  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,

  • zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,

  • dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,

  • liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,

  • liczenie palców, przedmiotów itp.,

 

 

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach