TEMATYKA NA LISTOPAD:
TYDZIEŃ I: Jaka to melodia?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
odpowiadanie na pytania,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić.
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
powtarzanie krótkich rymowanek,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
nabywanie nawyku dbania o książki, szanowania ich,
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
słuchanie po polsku bajek, baśni i legend innych narodów.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
liczenie palców, przedmiotów itp.,
TYDZIEŃ II- SPOTKANIE Z NAUKĄ
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
odpowiadanie na pytania,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić.
wymienianie i nazywanie wybranych zawodów,
słuchanie legend, opowiadań o Polsce lub związanych ze swoją miejscowością,
poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób,
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
powtarzanie krótkich rymowanek,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek,
liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
liczenie palców, przedmiotów itp.,
poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
TYDZIEŃ III- Wszyscy jesteśmy tacy sami
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
oglądanie siebie w lustrze,
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
wskazywanie części ciała i ich nazywanie,
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nazywanie wybranych części ciała,
nabywanie koordynacji ruchowej
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
nazywanie wybranych części ciała,
dostrzeganie podstawowych różnic między dziewczynkami i chłopcami oraz kobietami i mężczyznami,
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
odpowiadanie na pytania,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić.
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
powtarzanie krótkich rymowanek,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków,
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
tworzenie galerii prac plastycznych dzieci,
uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza
uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze,
wskazywanie wymienionych części ciała,
nazywanie danych części ciała,
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
liczenie palców, przedmiotów itp.,
wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami
TYDZIEŃ IV-Nasze inspiracje
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
odpowiadanie na pytania,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić.
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
powtarzanie krótkich rymowanek,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
tworzenie galerii prac plastycznych dzieci,
uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
liczenie palców, przedmiotów itp.,
TEMATYKA NA PAŹDZIERNIK:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
I. REALIZACJA PROJEKTU DYDAKTYCZNEGO "RAZEM LEPIEJ"
II. KODY JESIENI
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
· Rozwijanie sprawności manualnej.
· Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.
· Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
· Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
· Rozwijanie percepcji słuchowej.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
· Wzbogacanie wiedzy o emocjach.
· Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i odczytywania uczuć zarówno swoich, jak i innych osób.
· Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt.
· Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i zapoznanie z ich potrzebami.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
· Kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo podczas zabaw na świeżym powietrzu.
· Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy.
· Rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie.
· Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie.
· Kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
· Rozbudzanie zainteresowań przyrodą.
· Wzbogacanie wiedzy na temat darów jesieni i życia zwierząt jesienią.
· Wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowej opieki nad zwierzętami.
· Wzbogacanie wiedzy na temat zdrowia.
· Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.
· Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
· Wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć matematycznych.
· Rozwijanie umiejętności liczenia.
· Kształtowanie umiejętności segregowania ze względu na wielkość.
· Kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
· Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
· Kształtowanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami.
· Kształtowanie umiejętności odróżniania zdań prawdziwych od zdań fałszywych.
· Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.
· Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z obrazkiem.
III. W KRAINIE ZDROWIA
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Językowa aktywność dziecka:
Artystyczna aktywność dziecka:
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Językowa aktywność dziecka:
Artystyczna aktywność dziecka:
Aktywność poznawcza
używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki,
IV. WŚRÓD ZWIERZĄT
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Artystyczna aktywność dziecka:
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Językowa aktywność dziecka:
Artystyczna aktywność dziecka:
Aktywność poznawcza
naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich głosów.
V. W KRAINIE EMOCJI I UCZUĆ
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Językowa aktywność dziecka:
Artystyczna aktywność dziecka:
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
Językowa aktywność dziecka:
Artystyczna aktywność dziecka:
Aktywność poznawcza
liczenie palców, przedmiotów itp.
TEMATYKA NA PAŹDZIERNIK I CELE:
Cele ogólne (październik):
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Rozwijanie sprawności manualnej.
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.
Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Rozwijanie percepcji słuchowej.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Wzbogacanie wiedzy o emocjach.
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i odczytywania uczuć zarówno swoich, jak i innych osób.
Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt.
Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i zapoznanie z ich potrzebami.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo podczas zabaw na świeżym powietrzu.
Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy.
Rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie.
Kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie.
Kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Rozbudzanie zainteresowań przyrodą.
Wzbogacanie wiedzy na temat darów jesieni i życia zwierząt jesienią.
Wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowej opieki nad zwierzętami.
Wzbogacanie wiedzy na temat zdrowia.
Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.
Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
Wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć matematycznych.
Rozwijanie umiejętności liczenia.
Kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami.
Kształtowanie umiejętności odróżniania zdań prawdziwych od zdań fałszywych.
Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.
Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z obrazkiem
Kształtowanie umiejętności segregowania ze względu na wielkość.
TEMATYKA ZAJĘĆ NA WRZESIEŃ:
I. NASZA GRUPA
TREŚCI PROGRAMOWE:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć,
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
odpowiadanie na pytania,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić.
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
powtarzanie krótkich rymowanek,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
Aktywność poznawcza:
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają
liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
liczenie palców, przedmiotów itp.
II. EMOCJE I UCZUCIA
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
wskazywanie odpowiednich obrazków przedstawiających różne stany emocjonalne na kostce pantomimicznej,
próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach),
doświadczanie na konkretnych przykładach (sytuacje dnia codziennego, zachowania bohaterów literackich)wybranych wartości moralnych, np. dobra, odwagi
przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
odpowiadanie na pytania,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić.
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
powtarzanie krótkich rymowanek,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza
uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie,
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,
liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
liczenie palców, przedmiotów itp.
III. JESIENNE INSPIRACJE
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
odpowiadanie na pytania,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić.
Językowa aktywność dziecka:
różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich,
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
powtarzanie krótkich rymowanek,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego,
Aktywność poznawcza
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi,
dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,
liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
liczenie palców, przedmiotów itp.,
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku,
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru)
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
odpowiadanie na pytania,
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić.
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
powtarzanie krótkich rymowanek,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków,
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów,
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają,
zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
dostrzeganie podobieństw między przedmiotami ze względu na ich wspólne położenie w przestrzeni,
liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
liczenie palców, przedmiotów itp.,