Tematyka grudnia
1. Odwiedziny Mikołaja
W tym tygodniu dzieci:
− określą swój nastrój
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Niezwykła wizyta
− będą rozwijać słownictwo
− poznają literę l, L w toku zabaw
− wysłuchają i nauczą się piosenki Piosenka o Świętym Mikołaju
− zapoznają się z Mikołajem jako postacią kulturową
− będą rysować patyczkami w plastelinie czapkę Mikołaja
− będą rozwijać umiejętność dodawania na konkretach
− będą określać, czy podane przez N. zdania są prawdziwe, czy fałszywe
− wezmą udział w eksperymencie z figurami z barwników w mleku
− dowiedzą się, dlaczego warto się dzielić
− wezmą udział w zabawie dramowej
− dowiedzą się, kim jest wolontariusz
− wezmą udział w dyskusji na temat Jak pomóc innym?
− będą odwzorowywać rytmy
− dowiedzą się, jak w Polsce obchodzone są mikołajki, a jak obchodzi się je w innych miejscach na świecie
− wykonają musujące kule do kąpieli
− wymienią się z innymi dobrymi słowami
− wykonają pracę plastyczną Prezent dla innych
− będą brać udział w grze matematycznej
− przekażą przyniesione przez siebie zabawki dla potrzebujących dzieci
2.Zima coraz bliżej
W tym tygodniu dzieci:
− określą swój nastrój
− wysłuchają opowiadań Barbary Szelągowskiej Pieluszkowe śnieżki i przedszkolak oraz
Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Wielka ucieczka dinozaura lub Nietrafiony
prezent Zoi
− wykonają eksperyment z użyciem granulek z wypełnienia pieluszek jednorazowych
− wymienią oznaki zimy
− poznają literę y, Y w toku zabaw
− wysłuchają i nauczą się piosenki Sypie śnieg
− rozwiną umiejętność zadawania pytań
− określą wielkość, używając określeń: duży, większy, największy/ mały, mniejszy, najmniejszy
− poznają liczbę 0
− rozwiną umiejętność tworzenia opisów
− wykonają eksperymenty ze śniegiem
− rozpoznają i nazwą podstawowe emocje: radość
− dowiedzą się, w jaki sposób czerpać radość
− wykonają prace plastyczne: Bałwanki w nausznikach oraz Biała zima
− rozwiną umiejętność tworzenia kodu
3.Magia świąt
W tym tygodniu dzieci:
− określą swój nastrój
− wysłuchają opowiadania Ewy Stadmüller Wigilijny gość oraz fragmentu wiersza Barbary
Ostrowskiej Gwiazdka
− dowiedzą się, jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia
− poznają literę r, R w toku zabaw
− wysłuchają piosenki Choinka przedszkolaków i ją zaśpiewają, wysłuchają kolęd
− poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
− dowiedzą się, w jaki sposób ludzie przesyłają sobie życzenia
− zaprojektują bileciki z życzeniami dla swoich rodziców
− odkryją zapis cyfrowy liczby 7
− poznają potrawy wigilijne
− wykonają stroik świąteczny
− wspólnie ubiorą choinkę
− poznają świąteczne zapachy
− rozwiną umiejętność przeliczania
− dowiedzą się, czym jest szopka
− rozwiążą zagadki
− obejrzą kartki bożonarodzeniowe
− będą uczestniczyły w wigilii przedszkolnej
− zapoznają się z tradycjami bożonarodzeniowymi
− wykonają pracę plastyczną Wigilijny dzień
Tematyka listopada
A deszcz pada i pada
− określą swój nastrój
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Jesienna burza oraz opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Niezwykła podróż kropel wody
− wypowiedzą się na temat swoich odczuć po obejrzeniu reprodukcji obrazów: Paryż
w deszczu Gustave Caillebotte, Pole pszenicy w deszczu Vincent van Gogh, Szkicujący artyści w Górach Białych Winslow Homer
− wykonają eksperyment z wykorzystaniem mieszaniny niejednorodnej
− będą obserwować pogodę
− będą klasyfikować według warunku, wielkości lub koloru
− wysłuchają i nauczą się piosenki Jesienna szaruga
− będą rozwiązywać zagadki słuchowe
− będą różnicować głoski s, z, sz
− poznają literę i, I w toku zabaw
− odkryją zapis cyfrowy liczby 5
− ustalą równoliczność zbiorów poprzez łączenie elementów w pary
− porównają liczebność zbiorów
− wezmą udział w zabawach logopedycznych
− zapoznają się z pojęciem babie lato
− utrwalą pojęcie pary
− dowiedzą się, jakie kolory ma tęcza
− wykonają tęczowy eksperyment
− będą rozwijać wyobraźnię podczas słuchania utworu Cztery pory roku. Jesień Antonia
Vivaldiego
− wykonają pracę plastyczną Deszczowe kompozycje
Co powinienem wiedzieć o Polsce
W tym tygodniu dzieci:
− określą swój nastrój
− wysłuchają opowiadań Barbary Szelągowskiej O dzielnym krawczyku i okrutnym Bazyliszku
oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Najwyższa wieża z klocków lub Trudny dzień
wiewiórki Zoi
− ułożą puzzle z widokówek
− poznają postać Bazyliszka z legendy
− będą rozwijać umiejętność twórczego myślenia w zadaniach nietypowych
− wysłuchają i nauczą się piosenki Nasza ojczyzna
− będą doskonalić wyczucie przestrzeni na kartce papieru w ćwiczeniu z lustrem
− wezmą udział w zabawach logorytmicznych
− zapoznają się z potrawami regionalnymi
− wykonają gzik – wielkopolską potrawę regionalną
− poznają literę t, T w toku zabaw
− odkryją zapis cyfrowy liczby 6
− dowiedzą się, kto wynalazł pierwszy na świecie okręt podwodny
− będą rozwijać umiejętność przeliczania
− wezmą udział w zabawie zręcznościowej z jabłkiem
− nauczą się cwałować z krokiem krzesanym
− zapoznają się z wyglądem wybranych strojów regionalnych
− wykonają zupę sensoryczną
− zapoznają się z postaciami znanych Polaków i Polek
− dowiedzą się, kim była Maria Skłodowska-Curie
− wykonają eksperyment chemiczny
− zapoznają się z wyglądem flagi Polski
− wysłuchają Mazurka Dąbrowskiego
− dowiedzą się, co to jest niepodległość
− wykonają pracę plastyczną Narodowe Święto Niepodległości
Zdrowie naszym skarbem
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej Na zdrowie!
− określą swój nastrój
− wysłuchają i nauczą się piosenki W zdrowym ciele zdrowy duch
− wykonają pracę plastyczną Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
− poznają literę d, D w toku zabaw
− poznają prostokąt
− poznają znaczenie ruchu w życiu człowieka
− będą klasyfikować przedmioty
− zilustrują ruchem wiersz Martyny Marzec
− utrwalą wiedzę na temat piramidy zdrowia
− poznają zalety zdrowego odżywiania
− poznają nazwy lekarzy różnych specjalności
− będą przeliczać w zakresie 6
− wezmą udział w zabawach badawczych
− utrwalą wiedzę na temat praw i obowiązków dziecka
− rozwiążą zagadki Martyny Marzec i Klaudii Cebuli
− będą brały udział w zabawach integrujących grupę
Co ułatwia pracę w domu
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej Elektryczni pomocnicy
− określą swój nastrój
− wysłuchają i nauczą się piosenki Elektryczna ekipa
− wykonają pracę plastyczną Urządzenia przyszłości
− poznają literę k, K w toku zabaw
− utrwalą wiadomości na temat zbiorów
− rozwiążą zagadki o urządzeniach elektrycznych
− wypowiedzą się na temat domowych obowiązków
− poznają urządzenia używane dawniej
− poszerzą słownictwo dotyczące urządzeń elektrycznych
− poznają wskazówki na temat korzystania z urządzeń elektrycznych
− będą segregowały urządzenia ze względu na kolor
− będą uczestniczyły w przygotowaniu tostów
− poznają różne źródła energii
− poznają działanie blendera i wiatraka
− będą uczestniczyły w przygotowaniu koktajlu owocowego
− będą brać udział w zabawach muzyczno-ruchowych
Zabawki
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Opowieści ze strychu
− wysłuchają rymowanki Martyny Marzec i nauczą się jej na pamięć
− określą swój nastrój
− wysłuchają i nauczą się piosenki Zabawy zabawek
− wykonają pracę plastyczną Zabawki w przyszłości
− będą opowiadać o swoich zabawkach
− wykonają własną zabawkę
− dowiedzą się, jak ważne jest dbanie o własne i cudze rzeczy
− będą układać rytm
− dowiedzą się, jak powstaje pluszowy miś
− powiedzą, jakie misie są im znane
− utrwalą przeliczanie elementów w dostępnym dla siebie zakresie
− dowiedzą się, jakimi zabawkami bawiono się w przeszłości, a jakimi bawi się obecnie
− będą rymować
− wcielą się w rolę aktora
− będą rozwijać myślenie logiczne podczas zabaw z kodowania
− będą brać udział w zabawach integrujących grupę
− powiedzą, czym jest przyszłość
Jesień w sadzie i ogrodzie
W tym tygodniu dzieci:
- określą swój nastrój
− wysłuchają wiersza Barbary Szelągowskiej Skarbiec pełen witamin
− wezmą udział w opowieści ruchowej
− utrwalą informacje o owocach: śliwkach, gruszkach, jabłkach
− ułożą zdjęcia owoców i warzyw zgodnie z kolejnością występowania w wierszu
− będą tworzyć kącik owoców i warzyw
− wysłuchają i nauczą się piosenki Owoce i warzywa
− będą tworzyć rysunek kostkami lodu
− będą rozpoznawać owoce za pomocą zmysłów
− będą doskonalić umiejętność przeliczania
− poznają literę o, O w toku zabaw
− odkryją zapis cyfrowy liczb 1 i 2
− wykonają kukiełki
− wezmą udział w inscenizacji wiersza
− wezmą udział w zabawie sensorycznej doskonalącej terapię ręki
− będą utrwalać wygląd i nazwy warzyw
− zabarwią kukurydzę i wykonają obrazek z kolorowych ziaren
− rozwiążą słowne zagadki o warzywach
− ukiszą kapustę
− nauczą się rymowanki na pamięć
− wykonają pracę plastyczną Jesienny koszyk
Zwierzęta jesienią
W tym tygodniu dzieci:
− określą swój nastrój
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Zapasy na zimę oraz opowiadania Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Najgorszy dzień w życiu lub Kłótnia w piaskownicy
− dowiedzą się, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy
− wysłuchają i nauczą się piosenki Przygotowania do zimy
− podzielą wyrazy na sylaby
− poznają literę a, A w toku zabaw
− odkryją zapis cyfrowy liczby 3
− przyporządkują przedmioty do odpowiednich szarf według instrukcji nauczyciela
− opowiedzą historyjkę obrazkową
− rozwiążą quiz o jeżu
− rozwiną umiejętność konstruowania zdań
− wykonają pracę plastyczną Jesienne zwierzęta
− rozpoznają i nazywają podstawowe emocje: smutek i radość
− rozwiną umiejętność pracy w grupie
Moja rodzina mój dom
W tym tygodniu dzieci:
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Nasz drugi dom
− wysłuchają i nauczą się piosenki Rodzinne zamieszanie
− wykonają pracę plastyczną Portret mojej rodziny
− określą swój nastrój
− będą odgadywać zagadki
− utrwalą dzielenie wyrazów na sylaby
− utrwalą nazwy członków rodziny
− poznają swoje prawa i obowiązki
− utrwalą rodzaje domów i nazwy znajdujących się w nich pomieszczeń
− poszerzą swoją wiedzę na temat kształtów
− poznają trójkąt
− poznają literę m, M w toku zabaw
− zrobią sałatkę owocową z produktów sezonowych
− utrwalą umiejętności kodowania
Domowi ulubieńcy
W tym tygodniu dzieci:
− określą swój nastrój
− wysłuchają wiersza Barbary Szelagowskiej Psie marzenie
− dowiedzą się, jakie potrzeby mają zwierzęta oraz dlaczego należy o nie dbać
− poznają zawód weterynarza
− poznają głosy wybranych zwierząt
− wysłuchają i nauczą się piosenki Domowe zwierzaki
− poznają literę e, E w toku zabaw
− odkryją zapis cyfrowy liczby 4
− będą rozwijać umiejętność przeliczania i segregowania
− będą uczestniczyć w zabawach logopedycznych
− poznają zasady właściwej opieki nad zwierzętami
− wezmą udział w zabawie sensorycznej
− rozwiną słownictwo związane ze zwierzętami domowymi oraz z akcesoriami niezbędnymi do opieki nad nimi
− dowiedzą się, czym jest schronisko dla zwierząt
− dowiedzą się, w jaki sposób bronić się przed atakiem psa
− będą uczestniczyły w eksperymentach z mlekiem
− wykonają pracę plastyczną Mój pupil
1. W przedszkolu
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska tech-nicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
● uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
● przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem;
● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
● dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie
w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samo-dzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręcz-ników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
● wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych;
● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwie-rząt itp.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wy-nikające
z danego wyboru;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
● uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne;
● wspólne wykonywanie prac plastycznych;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno na-szego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● określanie tego, co dziecko robi dobrze;
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
● opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
Językowa aktywność dziecka:
● aktywne słuchanie rozmówcy;
● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
● wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
● odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukce-sywne ich wymienianie);
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
● uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
● wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek.
Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwra-canie uwagi na piękno języka polskiego;
● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z róż-nego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
● nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
● wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania...) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
● poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
● wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (two-rzenie orkiestry).
Aktywność poznawcza:
● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
● uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy itp.);
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach;
● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejęt-ność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
● mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
● poruszanie się pod dyktando nauczyciela.
2. Oto ja
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● nazywanie części ciała;
● nabywanie świadomości własnego ciała (tzn. poprawnego nazywania części ciała, rozumienia ich funkcji, znajomości stron ciała);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.
Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● nazywanie części ciała;
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
● utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała i ciała drugiej osoby (np. w kontekście kształtowania prawidłowej postawy);
● dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie
w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
● przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
● uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
● określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach;
● radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające
z danego wyboru;
● szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne;
● wspólne wykonywanie prac plastycznych;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● określanie tego, co dziecko robi dobrze;
● podawanie przykładów różnych zainteresowań;
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
● opowiadanie o sobie w grupie równieśniczej.
Językowa aktywność dziecka:
● aktywne słuchanie rozmówcy;
● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
● wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
● odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
● wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
● umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
● układanie rymów do podanych słów.
Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
● nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
● wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
● wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
● wykonywanie prostych, jedno-, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych;
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
● dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.
Aktywność poznawcza:
● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
● wykorzystywanie w zabawach (także w sposób niekonwencjonalny) różnych zabawek, przedmiotów, znaków i symboli;
● dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
● rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
● nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg;
● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
● klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
3. Moja droga do przedszkola
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
● odwzorowywanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
● dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie
w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
● poznawanie zasad ruchu drogowego dotyczącego prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach;
● poznawanie roli policjanta;
● poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: b. bawienie się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie;
● przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
● przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
● uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
● wspólne wykonywanie prac plastycznych;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● określanie tego, co dziecko robi dobrze;
● podawanie nazw zawodów wykonywane przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju;
● zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek.
Językowa aktywność dziecka:
● aktywne słuchanie rozmówcy;
● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
● wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
● odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
● stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymieniane);
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
● wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
● układanie rymów do podanych słów;
● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
● umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli.
Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
● nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
● wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania...) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
● poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
● wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
● improwizowanie piosenek ruchem;
● poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych;
● poznawanie wybranych pojazdów, w tym specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji.
Aktywność poznawcza:
● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
● uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy itp.);
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
● poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
● mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
● klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
● łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych.
4. Jesień w parku i w lesie
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
● odwzorowywanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
● dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie
w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
● poznawanie zasad ruchu drogowego dotyczącego prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach;
● poznawanie roli policjanta;
● poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: b. bawienie się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie;
● przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
● przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
● uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
● wspólne wykonywanie prac plastycznych;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● określanie tego, co dziecko robi dobrze;
● podawanie nazw zawodów wykonywane przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań – odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno naszego kraju;
● zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek.
Językowa aktywność dziecka:
● aktywne słuchanie rozmówcy;
● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
● wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
● odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
● stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymieniane);
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
● wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
● układanie rymów do podanych słów;
● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
● umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli.
Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
● nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
● wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania...) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek;
● poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
● wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;
● improwizowanie piosenek ruchem;
● poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych;
● poznawanie wybranych pojazdów, w tym specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji.
Aktywność poznawcza:
● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
● uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy itp.);
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce)
i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie;
● poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
● mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
● klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
● łączenie przedmiotów w grupy na podstawie cechy percepcyjnej, np. barwy, wielkości, kształtu, a następnie cech funkcjonalnych.