Tematyka zajęć na październik:
1. Kody jesieni
2. W krainie emocji i uczuć
3. W krainie zdrowia
4.Wśród zwierząt
Cele ogólne (październik):
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości.
Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i percepcji słuchowej.
Rozwijanie umiejętności wycinania po liniach prostych i łukach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i odczytywania uczuć zarówno swoich, jak i innych osób. Wzbogacanie wiedzy o emocjach.
Kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt i zapoznanie z ich potrzebami. Uwrażliwienie na potrzeby zwierząt.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo podczas zabaw na świeżym powietrzu.
Wdrażanie do utrzymania porządku w miejscu pracy i zabawy.
Rozwijanie umiejętności współdziałania z dziećmi w zabawie.
Budowanie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających życiu.
Kształtowanie umiejętności skupienia uwagi.
Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze i w ruchu ulicznym.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Wzbogacanie wiedzy na temat darów jesieni i życia zwierząt jesienią.
Wzbogacanie wiedzy na temat zdrowia.
Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych oraz pamięci słuchowej.
Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
Wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć matematycznych.
Rozwijanie umiejętności liczenia.
Kształtowanie umiejętności segregowania ze względu na wielkość.
Kształtowanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni.
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami.
Kształtowanie umiejętności odróżniania zdań prawdziwych od zdań fałszywych.
Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi.
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Rozwijanie myślenia matematycznego. Kształtowanie pojęcia liczby.
1. Nasza grupa
2. Emocje i uczucia
3. Jesienne impresje
4. Babie lato
Cele ogólne (wrzesień):
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Usprawnianie motoryki małej.
Rozwijanie percepcji wzrokowej i percepcji słuchowej.
Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Kształtowanie świadomości własnego ciała.
Rozwijanie umiejętności aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji.
Odkrywanie w sobie radości. Uczenie się, jak polubić siebie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Kształtowanie umiejętności prawidłowego zachowywania się w ruchu drogowym.
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
Rozwijanie wyobraźni, pomysłowości i umiejętności pracy w zespole.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych.
Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
Kształtowanie umiejętności przeliczania.
Wdrażanie do wypowiadania się na określony temat.
Wspomaganie rozwoju czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć.
Kształtowanie wyobraźni i twórczego myślenia.
Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie.
Kształtowanie umiejętności skupienia i koncentracji uwagi na rytmach, wychwytywania powtarzających się sekwencji i kontynuowania ich.
Rozwijanie umiejętności intuicyjnego rozróżniania figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka:
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
nabywanie koordynacji ruchowej
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych); (5-latki)
nazywanie części ciała; (5-latek)
nabywanie świadomości własnego ciała (tzn. poprawnego nazywania części ciała, rozumienia ich funkcji, znajomości stron ciała); (5-latek)rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np.: powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy; (5-latki)
wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych; (5-latki)
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
"uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce; (5-latki)
"
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
"nazywanie części ciała; (5-latki)
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem; (5-latek)
uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych; (5-latki)
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.; (5-latki)
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
podejmowanie prób wspólnych zabaw,
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć,
uczestniczenie we wspólnych zabawach,
odpowiadanie na pytania,
przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie; (5-latki)
współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych; (5-latki)
uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych; (5-latki)
odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań; (5-latki)
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
określanie tego, co dziecko lubi robić.
"podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem; (5-latki)
"opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej; (5-latki)
Językowa aktywność dziecka:
maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku,
wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu,
powtarzanie krótkich rymowanek,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne; (5-latki)
wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek; (5-latki)
swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych; (5-latki)
wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi; (5-latki)
odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań; (5-latki)
Artystyczna aktywność dziecka:
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą,
wypowiadanie się prostymi zdaniami,
rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań; (5-latki)
"nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu; (5-latek)
śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne; (5-latki)
wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskania, tupania, stukania…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek; (5-latek)
wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry); (5-latek)
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce; (5-latek)
improwizowanie piosenki ruchem; (5-latek)
tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców, dłoni, całego ciała; (5-latki)
słuchanie, czytanych przez nauczyciela lub lektora, fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego (5-latki)
Aktywność poznawcza:
wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów
uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość
nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają
liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika
liczenie palców, przedmiotów itp.
mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem; (5-latki)
uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi; (5-latki)
rozwijanie myślenia logicznego poprzez: rozwiązywanie zagadek, rebusów; (5-latek)
nazywanie i wskazywanie części ciała występujących podwójnie, parami – oczu, uszu, nóg; (5-latki)
poruszanie się pod dyktando nauczyciela; (5-latki)
rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego; (5-latek)
rozwijanie wyobraźni przestrzennej (np. poprzez zastosowanie przestrzennych technik plastycznych, takich jak: konstruowanie, modelowanie itp., oraz pozostawianie swobody w zagospodarowaniu przestrzeni kartki w toku rysowania); (5-latki)